كارگاه آموزشي مراقبتهاي تغذيه در گروه سني جوان برگزار شد
در اين كارگاه كه به همت واحد سلامت جوانان ،نوجوانان و مدارس و بهبود تغذيه مركز بهداشت شهرستان بيرجند براي پزشكان مراقبين سلامت و ماماهاي شاغل در مركز بهداشت بيرجند در سالن مرحوم محبيان مركز بهداشت بيرجند برگزار گرديد
به گزارش روابط عمومي مركز بهداشت شهرستان بيرجند
در اين كارگاه كه به همت واحد سلامت جوانان ،نوجوانان و مدارس و بهبود تغذيه مركز بهداشت شهرستان بيرجند براي پزشكان مراقبين سلامت و ماماهاي شاغل در مركز بهداشت بيرجند در سالن مرحوم محبيان مركز بهداشت بيرجند برگزار گرديد مباحث مربوط به  اصول تغذيه صحيح در جوانان توسط مدرسين كارگاه به شركت كنندگان در كارگاه آموزش داده شد.
 

 اصغري مدير گروه تغذيه مركز بهداشت استان با اشاره به وجود عادات بد غذايي درجوانان گفت : متاسفانه جوانان اكثرا وعده صبحانه را حذف مي نمايند و تنها 9 دقيقه براي ناهار و 27 دقيقه براي شام، زمان صرف مي كنند.
وي با عنوان اينكه سرانه مصرف قند و شكر در كشور ما 69 گرم در روز است كه بايدبه روزانه 40 گرم كاهش يابد گفت: سرانه مصرف روغن دركشور ما 46 گرم در روز مي باشد كه اين ميزان نيز مي بايست به 35 گرم كاهش يابد
اصغري ميزان مصرف نمك  در ايران را به طور متوسط  12-10 گرم عنوان نمود كه اين ميزان نيز بايد به كمتر از 5 گرم در روز كاهش يابد.

 
مدير گروه تغذيه مركز بهداشت استان در ادامه كارگاه به عوارض تغذيه نادرست و چاقي شامل ديابت ، پرفشاري خون، سكته قلبي ، سنگ كليه وصفرا اشاره نمود و افزود وعده صبحانه مهمترين وعده غذايي جوانان محسوب مي شود و لازم است  زمان بيشتري به آن اخصاص يابد
وي در ادامه به عادات بد غذايي مانند مصرف چيپس ، پفكف ، نوشابه، مواد غذايي شيرين، نوشيدني هاي انرژي زا در جوانان اشاره نمود و تاكيد كرد؛ نوشيدني هاي انرژي زا نه تنها براي جوانان فايده اي ندارد بلكه باعث پير شدن قلبشان نيز خواهد شد.

 
شورستاني نيز در ادامه كارگاه در رابطه با چاقي گفت: چاقي عبارت است ازتجمع غير طبيعي و بيش از حد توده چربي بدن به طوري كه سلامتي فرد را به خطر اندازد.
 وي همچنين با اشاره به  علل چاقي  گفت : ژنتيك ، علل محيطي ، علل رواني، بيماريهاي جسمي و برخي از داروها از مهمترين علل چاقي محسوب مي گردند.
از جمله مباحث آموزش داده شده به فراگيران در اين كارگاه توسط كارشناس تغذيه مركز بهداشت بيرجند مي توان به آموزش اصول رژيم نويسي در دوران جواني ، محاسبه وزن ايده آل، تعيين انرژي متابوليسم پايه براي هر نفر ، محاسبه انرژي مورد نياز براي فعاليت بدني، طبقه بندي انواع فعاليتهاي بدني، محاسبه انرژي در مادران باردار جوان، محاسبه انرژي در دوران شيردهي ، رژيم نويسي براي جوانان داراي اضافه وزن و ... اشاره نمود.

 
سعيد شكري كارشناس تربيت بدني از اداره كل آموزش و پرورش خراسان جنوبي از ديگر مدرسين اين كارگاه با اشاره به اهميت  طراحي فعاليت هاي بدني براي كاهش وزن و تمرينات مرتبط با تندرستي، آمادگي جسماني و ... عنوان كرد از نظر علم ورزش تمريناتي كه باعث ارتقاء سلامت دستگاه قلبي عروقي شود؛ قدرت عضلاني را افزايش دهد ؛ استقامت عضلاني و انعطاف پذيري ماهيچه هاي بدن را ارتقاء دهد تمرينات ورزشي كاملي خواهد بود
شكري در ادامه با طراحي فعاليتهاي بدني براي كاهش وزن ، و اجراي تمرينات ورزشي به همراه شركت كنندگان در كارگاه ضرورت انجام مستمر اين تمرينات را براي افرادي مانند كارمندان كه ساعات طولاني پشت ميز نشيني دارند ضروري برشمرد.
منبع:
مركز بهداشت شهرستان بيرجند
تعداد بازدید:
81
تاریخ:
1398/07/03
امتیازدهی
میانگین امتیازها:5 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بيرجند مي باشد.
Powered by DorsaPortal