لوگو سلامت نوجوانان
معرفی واحد

کودکان ‌، نوجوانان‌ و جوانان‌ سرمایه‌ های‌ اصلی‌ هر کشور برای‌ دست‌ یابی‌ به‌ توسعه‌ ملی‌ اجتماعی‌ سیاسی‌، فرهنگی‌ و محور اصلی‌ برنامه‌ های‌ بهداشتی‌ و درمانی‌ و آموزشی‌ بشمار می‌آیند چرا که‌ آینده‌ هر کشوری‌ در دست‌ کودکان‌، نوجوانان‌ وجوانان‌ کنونی‌ خواهد بود، لذا سلامتی‌ جسمی‌، روانی‌ واجتماعی‌ آنها با یافتن‌ اختلالات‌ جسمی‌، روانی‌ اهنجاریهای‌اجتماعی‌ و همچنین‌ پیش گیری‌، درمان‌ بموقع‌، متضمن‌ سلامت‌ و سعادت‌ جامعه‌ آینده‌ بوده‌ و از اهمیت‌ ویژه‌ای‌ برخورداراست‌.

کشور ما ایران‌ نیز با عنایت‌ به‌ اینکه‌ یکی‌ از جوانترین‌ جمعیت‌ های ‌جهان ‌را دارا می‌باشد، بطوریکه‌ بیش‌ از یک‌ سوم‌ جمعیت‌ آن‌ را گروههای‌ سنی‌ 24 ـ 6 سال‌ تشکیل‌ می‌دهد و اکثر قریب‌ به‌ اتفاق‌ آنها نیز در حال‌ تحصیل‌ و در معرض‌مخاطرات‌ جسمی‌، رفتاری‌ و اجتماعی‌ ویژه‌ این‌ سنین‌ بوده‌ و ارائه‌ خدمات‌ بهداشتی‌، ارتقاء آگاهی‌ و دانش‌ بهداشتی‌ و تقویت‌ رفتارهای‌ مثبت‌ بهداشتی‌ از بروز بیشتر این‌ مخاطرات‌ جلوگیری‌ می‌نماید.

بنابراین‌، آموزش‌ و ارتقاء سلامتی‌ آنها از مهمترین‌ چالشهای برنامه‌ های‌ توسعه‌کشور است‌ .

همچنین‌ تامین‌، حفظ‌ و ارتقاء تندرستی‌ آنها برای‌ سلامت‌ خانواده‌ و جامعه‌ در حال‌ و آینده‌ اصلی‌ مهم‌، اساسی‌ و ضروری‌ است‌ و از طرفی‌ دیگر، هم‌ بستر مدرسه‌ که‌ دانش‌ آموزان‌ ساعات‌ زیادی‌ از عمر خود را در آن‌ محیط‌ می‌گذرانند بهترین‌ و مناسبترین‌ موقعیت‌ بــرای‌ایجاد دانش‌، آگاهی‌ و بهبود نگرش‌ و عملکرد بهداشتی‌ آنان بحساب‌ می‌آید که‌ بایستی‌ درکنار توجه به سایر کودکان و نوجوانان‌ غیر شاغل به تحصیل مد نظر قرار گرفته‌ و در تدوین‌ برنامه‌های توسعه‌ بهداشتی ودرمانی ‌مورد عنایت‌ وتوجه‌ ویژه‌ای ‌قرار گیرد وبه ‌همین‌ جهت‌ ودر کنار تمام ‌فعالیتها، فعال ‌نمودن ‌خود دانش‌ آموزان‌، والدین ‌،مربیان ‌و معلمین ‌آنها در جهت‌ سلامتی‌ ‌خود و جامعه درحال ‌و آینده ‌یکی‌ ازضروری‌ترین ‌مسائلی‌ است‌ که‌ باید در برنامه‌ های‌ جاری‌ نظام ‌ارائه‌ خدمات‌ بهداشتی‌ و درمانی‌ بخش‌ بهداشت‌ ، آموزش‌ و پرورش‌ و سایر ارگانهای‌ ذیربط‌ مورد عنایت و پیگیری‌ قرار گیرد.

تعریف  بهداشت‌ مدارس  :

بهداشت‌ مدارس‌ مجموعه‌ فعالیتهای‌ را شامل‌ می‌شود که‌ بصورت‌ مستمر و پیوسته‌ در سنین‌ مدرسه‌ ( 18ـ6 سال‌) در راستای تامین، حفظ و ارتقاء سطح سلامت دانش آموزان و اولیاء آنها انجام می گیرد و از طریق‌ آن‌ وضعیت‌ سلامت جسمی ، فکری ، روانی ، عاطفی و اجتماعی دانش آموزان ، اولیاء آنها و فضای  فیزیکی وروانی‌ مدرسه  نیز ،  بررسی‌، کنترل و اصلاح‌ می‌شود.