روابط عمومی

 

تعریف روابط عمومی:

 

روابط عمومی بعنی مدیریت ارتباط بین مخاطب و سازمان، یعنی ایجاد ارتباط دو سویه بین سازمان و مخاطب و این ارتباط با بازگشت و بازخورد از مخاطب به منبع یا سازمان همراه می باشد.
 

ضرورت وجود روابط عمومی:

 

 ضرورت وجود روابط عمومی ، پاسخگویی به افکار عمومی ، شناساندن سازمان به مردم و نیازهای رسانه ای و توسعه رسانه های گروهی و ... است.

 

 

 

نقش روابط عمومی در سازمانها:

 

روابط عمومی بخشی از یک سازمان است، در واقع همانند جزئی از یک موجود زنده است که باید از سه جهت مدنظر قرار گیرد:

 

1- دارای چه اجزایی است؟

 

2- در درون چه مجموعه ای قرار گرفته است؟

 

3- مجموعه ای که در آن قرار گرفته دارای چه شرایطی است؟

 

در ایران اولین روابط عمومی در شرکت نفت توسط دکتر نطقی پایه گذاری شد و اولین آگهی تجارتی در دوره ناصرالدین شاه به صورت کاغذ دیواری که روی آن روبان تصویر شده بود تهیه شد.

 

در یک نظام،روابط عمومی باید خصلت پاره سیستم سازگار داشته باشد، سیستم سازگار یعنی:

 

1- انطباق دهنده باشد.

 

2- سازگار باشد به علائم هشداردهنده

 

درایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی روابط عمومی وارد دوره جدیدی از کار شد. همزمان با حاکم شدن ارزشهای دینی، مذهبی و اخلاقی روابط عمومی را به سوی روابط عمومی متعهد پیش برد تا گرمایش انقلاب را حفظ و از ارزشهای اسلام پاسداری کند.

 

 

 

روابط عمومی و ارتباط اثر بخش با رسانه های جمعی:

 

از یک سوی روابط عمومی مدیریت ارتباط بین سازمان و مخاطب است یعنی یک ارتباط دو سویه بین سازمان و مخاطبین را مهیا می سازد. روابط عمومی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید در دو محور اطلاع رسانی و اطلاع یابی از مخاطبان خود و در فرآیند ارتباطی بیماران و مردم نسبت به عملکرد و برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارای مدیریت موفق باشد.

 

در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای اطلاع رسانی و آموزش مخاطبان نمی توان بدون بهره گیری و استفاده موثر از رسانه های جمعی، پیامهای بهداشتی، فعالیتها و دستاوردها را به سطح جامعه انتقال داد. نمی توان برای آموزش و اطلاع رسانی به مردم به منزل تک تک افراد مراجعه کرد و هشدارهای بهداشتی و درمانی را داد. بنابراین نیازمند ارتباط با رسانه ها هستیم که این رسانه ها شامل مطبوعات، رادیو تلویزیون، سینما، اینترنت و روزنامه های الکترونیکی باشد. همچنین نباید از رسانه های سنتی غافل شد مثل مساجد، مراکز آموزش و پرورش، سربازخانه ها و تریبونهای نماز جمعه، نمایشگاهها و غیره.

 

روابط عمومی و رسانه ها با کمک همدیگر می توانند فرآیند اطلاع رسانی در جامعه را تکمیل و شفاف تر نمایند.
 

سرود روابط عمومی: نخستین سرود روابط عمومی در دومین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در سال 87 اجرا شد.آنچه درپی می آید اشعاری است که توسطدکتر افشین یداللهی سروده شده وتوسط استاد عظیمی نژاد اجرا گرد ید:

یک حرف صادقانه یعنی روایت عشق

 

آغاز بی ریایی یعنی نهایت عشق

 

دنیا اگر بزرگ است، کوچکتر است از آدم

 

وقتی که واژه یعنی یک خلقت دمادم

 

این روزها خبرها کمتر نگفته ماند

 

در پشت ابر، کمتر ماهی نهفته ماند

 

وقتی که هر دقیقه لبریز اتفاق است

 

هرگز نمی توان چشم ، روی دقیقه ها بست

 

ما در مسیر نوریم، شفاف مثل شیشه

 

همپای قرن سرعت، در لحظه تا همیشه

 

با این شتاب، دنیا، دنیای انزوا نیست

 

تا فتح لحظه، راهی جز ارتباط نیست